følg os på Facebook

Det kristne fællesskab

Bonhoeffer, Dietrich
Pris - 99,95 kr
Føj til ønskeseddel

Detaljer

Det er med god grund, at der i disse år tales meget om kristne fællesskaber og enhed imellem kristne. I denne lille bog fokuserer Bonhoeffer på det helt basale spørgsmål: Hvad er grundlaget for kristent fællesskab og kristen enhed? Formuleringen af hans svar vil måske overraske og provokere, men også udfordre og inspirere.

Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) var tysk præst og teolog. Han blev henrettet 9. april 1945 for sin aktive indsats i den tyske modstandsbevægelse.

Bonhoeffers »Fællesskab« hører til blandt hans mest kendte og elskede værker. Uddraget, som præsenteres i denne bog, er forsynet med et forord af Niels Nymann Eriksen, der er sogne- og indvandrerpræst i Apostelkirken på Vesterbro.

Yderligere information

Varenummer 6222
Forfatter Bonhoeffer, Dietrich
Stregkode 9788774257660
Indbinding INDBUNDET
ISBN 978-87-7425-766-0
Udgivelsesår 2013
Sider 72
Størrelse 10,3 x 16,5 cm
Illustreret Nej

Bedømmelser

Anmeldelse i Indre Missions Tidende
Bedømt af Finn Najbjerg (Indsendt den 19/06/13)
Er som skrevet til vores tid
Af Finn Najbjerg
Boganmeldelse

Mange vil være tilbageholdende med at gå i gang med værker af kirkens store personligheder af frygt for, at bøgerne er svært tilgængelige. Men denne lille bog, der er et uddrag af Dietrich Bonhoeffers bog "Fællesskab", er både let tilgængelig og meget udbytterig.
Bonhoeffer levede i Tyskland fra 1906 til 1945, og han fik sit store virke i nazitiden og i bekendelseskirken. Det virker stærkt at læse bogen med dette i tanke. Jesus levede sit liv blandt sine fjender, og sådan må vi også gøre. Vi skal ikke afsondre os, men leve midt i denne verden, som vores Herre gjorde. Her skal vi opleve fællesskabet med vores brødre i Herren. Det er i Kristus, det kristne fællesskab opstår og findes, ikke i en ydre forsamling. Den ydre forsamling består af mennesker, hvis forventning kan være rettet imod det sjælelige/kødelige eller imod det åndelige i sand tilbedelse af Herren. Derfor tillader Gud os ikke at leve længe i en idealforestilling af en kristen forsamling, da det kristne fællesskab ikke udfolder sig i den ydre forsamling, men i hjertets afhængighed af Gud og min broder. Bogen er som skrevet til vores tid!
Der er først i bogen en introduktion til forståelse af Dietrich Bonhoeffer. Den giver en god indføring i hans tid, liv, virke og martyrium. Det er lidt specielt, at introduktionen, som skal føre os ind i Bonhoeffers tanker, flere gange går op på et akademisk niveau, så at den er den sværeste del af bogen.
Bogen kan varmt anbefales i vores tid, hvor mange gør sig tanker om det kristne fællesskab.
Andre varer, som måske har din interesse